Bugun...


Abdulsamet Özer

facebook-paylas
BORCU GECİKTİRMENİN CEZASI OLUR MU?
Tarih: 15-10-2021 00:01:00 Güncelleme: 15-10-2021 00:01:00


Öyle bir zamanda yaşıyoruz ki, kimin ne olduğunu bilmek zor bir hal almış. Fakir fukarayı tanımak, kol kanat germek, hele ki gerçekten olmayıp borç isteyeni tanıyabilmek bir hayli zor...
Borç isteyenin gerçekten mağdur olup olmadığını bilmek imkansız. Yaşadığımız zamandan olsa gerek... Devlet memuru olup asgari ücretin 2-3 katını alan birisi eğer asgari ücretle geçinmeye çalışan birisinin kapısını aşındırıyorsa, direkt aklına bu yukarıda saydığımız ihtimaller gelir. Yani gerçekten ihtiyacı varmı? Yoksa borç alıp bitcoin, logo, şans oyunlarına mı yatırıyor bilmek mümkün değil. Birde borç alıp geciktirenler, vaktinde ödemeyenler, sözünü tutmayanlar var. Zaten sözünü tutmamak münafıklığın alametlerinden bir tanesi, lakin konumuz o değil. Borcun geciktirilmesi... 
Borcunu vaktinde ödemeyen kimsenin, gelip mühlet istemesi gerekir. Ödeme imkanı olduğu halde, borcunu geciktirmek günahtır. Bununla ilgili Hadis-i şeriflerde şöyle buyuruldu:
"Herhangi bir kimse, imkanı olduğu halde, borcunu vermeyip geciktirirse, (borcunu verinceye kadar) her gün amel defterine zulmetme günahı yazılır." Taberani
"Ödememek niyetiyle borçlanan, Kıyamete hırsız olarak gelir." İ. Mace
"Aldığı borcu ödemek istemeyene Allahü teâlâ, kıyamette, “Bu kimsenin hakkını sende bırakacağımı mı zannettin?” buyurarak, o kimsenin iyi amellerini alıp diğerine verir. Eğer borcunu vermeyenin iyi ameli yoksa, borç verenin kötü amellerini, günahlarını borçluya yükler." Taberani
"Zenginin (ödeme imkanı olanın) borcunu ödemeyip, oyalaması zulümdür.) [Buhari]
Borcu vaktinde ödememeye zulüm, ödemeyene de zalim denmiştir.
Allahü teâlâ zalim zengini sevmez, ona buğzeder. 
Borcu olan, borcunu ödemeden sadaka vermemelidir. Çünkü hadis-i şerifte, "Borcu var iken verilen sadaka kabul olmaz" buyurulmuştur. Buhari
Verilmeyen zekât da borçtur. Borcu ödemek, zekât vermek farzdır. Zekât borcu olanın verdiği sadaka kabul olmaz. Önce bu borçları ödemek gerekir. Bunun gibi farz borcu olanın nafile namazları da kabul olmaz. Sünnetler de nafile demektir. (N. Fıkhıyye)
Borçlanmamaya çok dikkat etmelidir! Lokman-ı Hakim, "Borç yükü altında ezilmektense, taş taşımayı tercih ederim" buyuruyor. Çünkü borçlanmak, insanı küfre kadar sürükler. Peygamber efendimiz, "Ya Rabbi, küfre düşmekten ve borca girmekten sana sığınırım" buyurarak, borçlanmanın çok kötü olduğunu bildirmiştir. 
Hal böyle iken borçlu borcunu söz verdiği zaman zarfı içerisinde ödemekle mükelleftir. Bunu yerine getirirse hem açık kapı bırakmış olur ve hem de kul hakkına girmemiş olur. 
Şimdilerde farklı karşılanıyor. Neymiş efendim, "borç yiğidin kamçısıymış." Herkes kendine göre bir şeyler uydurur. Biz hak olana hakkın dediğine, Resuli ekremin yaptığına ve söylediğine bakarak yaşamımıza yön vermeliyiz. Kul hakkına girmeden, kimseyi incitmeden... Alacağına da vereceğine de zamanında olmasına pür ehemmiyet göstererek riayet etmeliyiz.

 



Bu yazı 5501 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
HAVA DURUMU
YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
  • HABERLER
  • VİDEOLAR
HABER ARŞİVİ
NAMAZ VAKİTLERİ
HABER ARA
YUKARI